Програма оптимізації психічних станів учнів в процесі підготовки до ЗНО (ДПА)

ЗАНЯТТЯ №1
Вправа «Я переживаю стрес, коли…»

 Мета: привернути увагу випускників до свого внутрішнього стану, з’ясувати головні стресори випускників школи.
Хід вправи. По колу слід продовжити речення «Я переживаю стрес, коли…»
Рефлексія: стреси, які виникають у житті, можна уявити як коридори, якими треба пройти: швидше, повільніше, важче, чи легше, однак пройти їх усе одно доведеться.

ЗАНЯТТЯ №2
        Вправа «Опонент»

Мета: сформувати в учнів позитивний настрій на участь у зовнішньому незалежному оцінюванні, віднайти переваги незалежного тестування. Рекомендація: у тому випадку, якщо випускники не знайшли позитивних переваг, дорослому слід допомогти їм це зробити, але в жодному разі не відкрито й прямо, заявивши про свою думку. Учні повинні самостійно прийти до необхідного висновку. Завдання педагога – лише направляти, керувати міркуваннями дітей.
Необхідно заздалегідь підготувати чисті аркуші паперу та ручки чи олівці.
Інструкція для учнів. Завдання складається з двох етапів.
 I – етап. Візьміть аркуш і розділіть його на дві половини. Напишіть на одній половині позитивні моменти ЗНО, а на другій – негативні. Коли всі завершили, переходимо до наступного етапу.
II етап – обговорення. Виписані негативні моменти ЗНО потрібно перетворити на позитивні або нейтральні.
1.    Інформаційне повідомлення «Стрес і негативне мислення»
Негативні думки посилюють стрес і його самопідтримку. Існує щонайменше два типи цих думок.
Думки першого типу викликають тривогу і страх. Вони посилюють стрес до рівня, коли людина вже не в змозі раціонально мислити й адекватно діяти: «Я цього не зможу, не витримаю». «Все пропало. Мені кінець. Я все зруйнував». Вдаєшся до звинувачення і самоприниження: «Він телепень», «Я дурень». Висуває категоричні або завищені вимоги: «Я повинен завжди бути першим», «Вони зобов’язані це зробити».
Думки другого типу заперечують важливість стресора: «Ну то й що, кого це хвилює?» «Мені байдуже, як мене оцінять», «Якось воно буде». Вони хоч послаблюють вплив стресора на певний час, але не спонукають до дій, до розв’язання проблеми. Здебільшого це призводить до нових стресів.

ЗАНЯТТЯ №3
Вправа «Робочий експеримент»

Інструкція для вчителя. Вправа має відтворити реальну ситуацію тестування. За 15 хв. учні відповідають на 5 завдань в тестовій формі і пишуть міні-твір
Інструкція для учнів. Вам треба написати міні-твір «Мої рецепти успіху», в якому має бути відповідь на наступні запитання:
- Чи складно було впоратися із завданням?
- Що заважало?
- Чи помітно було тих, хто намагався списати?
По завершенню обговорення: «Хто хоче зачитати свій невеличкий твір і поділитися з усіма своїми рецептами успіху?».

ЗАНЯТТЯ №4
Вправа «Рейтинг справ»

Інструкція для вчителя. Вам потрібно зауважити на те, що часто учні скаржаться на нестачу часу: і школа, і факультативи, і підготовка до ЗНО, і відпочити теж хочеться.
Інструкція для учнів. Складіть самостійно список справ, які ви робите протягом дня, розподіліть їх за важливістю у порядку спадання.
Потім записують на стікерах три перші справи і прикріплюють на видне місце.
Рекомендація. Необхідно підвести групу до висновку, що в житті безліч справ, але не варто витрачати свій час на дрібниці. Краще визначати пріоритети і йти до мети.
Цю вправу корисно поєднувати ще з такою порадою: проставте за календарем дати, коли що треба вивчити і повторити. Прикріпіть цей список удома біля свого робочого місця і власноруч вносьте до нього позначки про «складання» вивченого матеріалу. Коли не вкладаєтесь у графік, то можете ущільнити повторення деяких тем. Якщо ж виконуєте його вчасно, у вас знизиться почуття тривоги. Випередження графіка зумовлює широку гаму позитивних емоцій: радості; успіху; впевненості у своїх силах.

ЗАНЯТТЯ №5
Вправа «Шість капелюхів мислення»

Мета: пояснити зміст поняття «зовнішнє незалежне оцінювання» з різних точок зору для зниження почуття тривоги.
Вступне слово тренера
Кожному з нас хотілося б бути завжди розсудливим, далекоглядним, спокійним, і разом із тим емоційним, позитивно мислячим і таким, що володіє повною інформацією. Але тільки одиниці можуть похвалитися тим, що мають такий безцінний дар.
Едвард де Боно, один із найвідоміших дослідників механізмів творчості, розробив метод, який допомагає ефективному мисленню в навчанні дітей і дорослих. «Шість капелюхів мислення» — так він його назвав. Шість капелюхів — це шість різних способів мислення.
Білий капелюх ― викладення фактів, інформації, статистики. «Примірявши» білий капелюх, ми маємо бути зосереджені лише на фактах і послідовності подій, пов’язаних із зовнішнім незалежним оцінюванням.
Чорний капелюх ―  презентує здатність до критичного мислення. «Надівши» його, розповідаємо, що найгірше, найнеприємніше в тій ситуації, яку переживаємо. Спробуйте передбачити, які негативні наслідки можуть вас очікувати, якщо не наберете на ЗНО потрібних балів? Що найстрашніше може відбутися в цьому випадку? Складіть перелік негативних наслідків. Підбиваємо підсумок: «Отже, завдяки чорному капелюхові ми довідалися, що найбільш неприємне для нас у такій ситуації ― це... Крім того, через це тепер може трапитися таке..».
Червоний капелюх представляє наше емоційне мислення. У червоному капелюсі говорять тільки про почуття. Що ви відчуваєте, коли думаєте про майбутнє проходження ЗНО?
Жовтий капелюх ― це наше позитивне мислення. Будь-яка подія завжди спричиняє позитивні наслідки. Жовтий капелюх допоможе подивитися на ситуацію оптимістично. Отже, що хорошого для вас у тому, що ви маєте проходити ЗНО?
Зелений капелюх символізує наше творче, креативне мислення. Тепер корисно «приміряти» зелений капелюх творчості. «Намалюйте» ситуацію, складіть про неї розповідь або віршик, словом, творчо відобразіть ситуацію із ЗНО.
Синій капелюх уособлює продуктивне керування процесом мислення ― починається після того, як ми розглянули ситуацію з різних боків, побачили в ній позитивні та негативні аспекти. Чому складні ситуації мудрі люди називають життєвими уроками? Чого нас навчає кожна ситуація? «Примірявши» синій капелюх, спробуймо зрозуміти, який життєвий урок подає нам проходження ЗНО й чому для подальшого життя буде важливий цей досвід.
Для того, щоб навчитися мислити «різними способами», якісно й всебічно оцінювати ситуацію, виходити переможцем з інтелектуальних (та й узагалі з будь-яких) життєвих випробувань, складати прогноз подій, Едвард де Боно закликав інколи «міняти капелюхи» і оцінювати події з різних точок зору.
Після прослуховування «Притчі про старого майстра» (Додаток Є) усім учасникам пропонують об’єднатися у 6 груп за принципом «білий-чорний-жовтий-червоний-зелений-синій».
Завдання кожній групі: визначте своє ставлення до ЗНО відповідно до запитань у таблиці та кольору вашого капелюха (10 хв.). Кожна група обирає доповідача, який презентує ставлення групи (до 3 хв. для кожної групи). За допомогою такої вправи з’являється можливість об'єктивно оцінювати явища навколишнього світу, моделювати різноманітні ситуації й складати прогноз їхнього розвитку.

Колір капелюха
Питання для аналізу
Відповіді учасників тренінгу

Білий

Що я вже знаю про ЗНО: як готуватися, яка процедура проведення тощо?



Чорний

Що в тому, що я знаю про ЗНО, мене турбує? Які питання не дають мені спокою?



Жовтий

Що позитивного в тому, що вступні іспити проводять у формі зовнішнього незалежного оцінювання?


Червоний

Які в мене виникли почуття до ЗНО? Що я відчуваю, коли згадую про те, що мені доведеться проходити ЗНО?


Зелений

Як використовувати свої творчі можливості для вирішення можливих проблем під час підготовки та проведення ЗНО?



Синій

Який досвід дає мені підготовка та проходження ЗНО, що це може дати для мого особистого й професійного  життя в майбутньому?



2.              Рефлексія тренінгу
Тренер: Гадаю, у вас склалося певне уявлення про зовнішнє незалежне оцінювання. Пропоную вам висловити свою думку з таких питань:
ü Які ваші враження від нашої спільної роботи?
ü Чи змінилося щось у вашому ставленні до ЗНО?
ü З чим погоджуєтесь або не погоджуєтесь?
ü Що вразило? Що змусило замислитись?
Коло ставлення: пропонується висловити свою думку з приводу почутого на тренінгу (до 3 хв. кожному учасникові).

ЗАНЯТТЯ №6
Метод повторення І.  Корсакова

1.  Необхідно повторювати інформацію протягом 20 секунд одразу після її спри­ймання (імена, телефони, дати), оскільки найбільша втрата інформації припадає на перші стадії запам'ятовування, наступні за сприйняттям.
2. Інтервали часу між повтореннями мож­на, якщо треба, подовжувати. Припустимо, якщо на підготовку ви маєте 7 днів, а ма­теріал вимагає не менше п'яти повторень, то роботу краще організувати так:
1-й день — двічі;
2-й день — 1 раз;
3-й день — без повторень;
4-й день — 1 раз;
5-й день — без повторень;
6-й день — без повторень;
7-й день — 1 раз.
3. Кількість повторень треба визначати з деяким запасом. Слід дотримуватися про­стого правила: число повторень має бути таким, аби протягом необхідного проміж­ку часу інформація не забувалася. Якщо ви хочете запам'ятати інформацію лише на декілька днів, то після її сприйняття реко­мендуємо повторити матеріал спочатку за 15—20 хвилин, потім — за 8—9 годин і ще раз — за 24 години.
4Там, де доцільно, застосовуйте комп­лексний навчальний метод. Велику кількість інформації можна запам'ятовувати за допо­могою часткового навчального методу, при якому ви повторюєте речення за реченням, віршований рядок за рядком. Проте при частковому навчальному методі інформа­ція подрібнюється і виривається зі свого контексту, що ускладнює запам'ятовування і призводить до збільшення числа повторень. Натомість при комплексному навчальному методі вся інформація, наприклад, текст, запам'ятовується цілком, а потім як одне ціле повторюється. Взаємозв'язки між ок­ремими частинами сприймаються швидше і грунтовніше, а обов'язкове число повто­рень скорочується. Тому там, де це можливо, використовуйте комплексний навчальний метод.
Під час роботи з великим за обсягом матеріалом важко добре запам'ятати текст як одне ціле. У такому разі розбийте текст на розділи, об'єднані однією темою. При першому відтворенні повторюйте вже за­своєну частину і вивчайте другу. При друго­му — повторюйте перші частини і вивчайте наступну тощо.
5.  Формула ОУОД (основні думки, уваж­не читання, огляд, доведення). Найраціональнішим і, проте, найпоширенішим мето­дом запам'ятовування інформації є повтор­не перечитування: читайте текст, аж поки запам'ятаєте його.
6. Повторне читання виявиться набагато ефективнішим, якщо міститиме елементи активного повторення, переказу. Ми пропо­нуємо метод читання, що дозволяє засвої­ти і запам'ятати доволі складний матеріал (наприклад, якийсь курс) лише за чотири повторення. За першими буквами чотирьох
рівнів цього методу назвемо його ОУОД (основні думки, уважне читання, огляд, доведення).
Виконуйте якомога більше різних опублікованих тестів із якогось предмета. Ці тренування ознайомлять вас зі структурою тестових завдань.
Тренуйтеся із секундоміром у руках, засікайте час виконання тестів. Готуючись до іспитів, ніко­ли не думайте, що не впораєтеся із завданням, а навпаки, подумки малюйте собі картину тріумфу.
Залиште один день перед іспи­том на те, аби знову повторити всі плани відповідей, ще раз зупини­тися на складніших питаннях.

ЗАНЯТТЯ №7
Способи зняття нервово-психічної напруги

Коли ви відпочиваєте між заняттями під час під­готовки до іспитів, іноді важливо витратити на це мало часу, але відпочити максимально.
Тому можна запропонувати способи зняття психічної напруги, які допоможуть вам. От ці способи:
• спортивні заняття;
• контрастний душ;
• прання білизни;
• миття посуду;
• своє напруження вкласти у жмакання газет­ного аркуша, зробити цю кульку якнаймен­ше й закинути подалі. Іншу газету порвати на дрібні шматочки, потім викинути на смітник. З іншої газети зліпити свій настрій. Зафарбувати газетний розворот (малювання плямами, пальчикове малювання фарбами);
• потанцювати під музику, голосно проспівати свою улюблену пісню;
• погуляти в тихій місцевості на природі.
Вправи для зняття стресу
Вправа 1. Цей комплекс дуже простий і ефек­тивний, для його виконання вам не буде потріб­но нічого, крім стіни.
1. Насупте чоло, сильно напружте лобові м'язи на 10 секунд; розслабте їх теж на 10 секунд. Повторіть вправу швидше, напружуючи й роз­слаблюючи лобові м'язи з інтервалом в 1 се­кунду. Фіксуйте свої відчуття кожного разу.
2. Міцно замружтеся, напружте повіки на 10 се­кунд, потім розслабте теж на 10 секунд. По­вторіть вправу швидше.
З.Зморщіть ніс на 10 секунд. Розслабте. Повто­ріть швидше.
4. Міцно стисніть губи. Розслабте. Повторіть швидше.
5. Сильно впріться потилицею в стіну, підлогу або ліжко. Розслабтеся. Повторіть швидше.
6. Упріться в стіну лівою лопаткою, знизайте плечима. Розслабтеся, Повторіть швидше.
7. Упріться в стіну правою лопаткою, знизайте плечима. Розслабтеся. Повторіть швидше.
Вправа 2. Якщо обстановка навколо напружена й ви почуваєте, що втрачаєте самовладання, цей комплекс можна виконати прямо на місці, за сто­лом, практично непомітно для навколишніх.
1.Так сильно, як можете, напружте пальці ніг. Потім розслабте їх.
2. Напружте й розслабте ступні ніг.
3. Напружте й розслабте гомілки.
4. Напружте й розслабте коліна.
5. Напружте й розслабте стегна.
6. Напружте й розслабте сідничні м'язи.
7. Напружте й розслабте живіт.
8. Розслабте спину й плечі.
9. Розслабте кисті рук.
10. Розслабте передпліччя.
11. Розслабте шию.
12. Розслабте лицьові м'язи.
13. Посидьте спокійно кілька хвилин, насолоджу­ючись повним спокоєм. Коли вам здасться, що повільно пливете, — ви повністю розсла­билися.
Вправа 3. Цю вправу можна робити в будь-якому місці. Потрібно сісти зручніше, скласти руки на колінах, поставити ноги на землю й знайти очима предмет, на якому можна зосередити свою увагу.
1. Почніть рахувати від 10 до 1, на кожному ра­хунку роблячи вдих і повільний видих. (Ви­дих має бути помітно довше вдиху.)
2. Заплющіть очі. Знову порахуйте від 10 до 1, затримуючи подих на кожному рахунку. По­вільно видихайте, уявляючи, як з кожним ви­дихом зменшується й нарешті зникає напру­ження.
З.Не розплющуючи очі, рахуйте від 10 до 1. Цього разу уявіть, що видихуване вами по­вітря пофарбоване в теплі пастельні тони. З кожним видихом кольоровий туман стає густішим, перетворюється на хмари.
4. Пливіть ласкавими хмарами доти, поки очі не розплющаться самі.
Щоб знайти потрібний ритм рахунку, дихайте повільно й спокійно, відгороджуючись від усіляких хвилювань за допомогою уяви. Цей метод дуже добре послаблює стрес.
Через тиждень почніть рахувати від 20 до 1, ще через тиждень — від 30, і так до 50.




ЗАНЯТТЯ №8
 Тренінгове заняття для старшокласників
 «Майбутнє для мене»

Світ навколо нас змінюється з небаченою швидкістю. Питання майбутнього стало пріоритетом не лише дорослих. Наразі успішна адаптація в суспільстві можлива лише за умови чітко визначених життєвих перспектив. Тому все частіше старшокласники ставлять перед собою подібні питання: «А що ж для мене майбутнє?..»
Мета тренінгу:
ü     формувати і зміцнювати позитивні ціннос­ті та переконання учнів стосовно майбутнього;
ü     виховувати риси позитивного цільного характеру для повноцінних міжособистісних стосунків та здорового життя;
ü     розвивати самопізнання.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, інди­відуальний роздатковий матеріал для інтерактивних вправ, друковані матеріали для групових вправ.
Епіграф: «Terra incognita» («Невідома земля»)
Хід роботи
1.    Вступне слово психолога.
Народна мудрість говорить: «Життя прожити – не поле перейти». Яке воно – наше життя? Минуле, сучасне, майбутнє…Для когось – колосиста пишна нива, для інших – переорана рілля, або взагалі – пустеля. Кожен із нас озирається на прожиті роки, замислюючись над завтрашнім днем – малює картину власного життя.
Отже, сьогодні наша розмова піде про майбутнє, про невідому землю, яка майорить десь на горизонті та відкривається перед нашими очима. Рушаймо в путь, terra incognita чекай на нас!
2.              Прийняття правил роботи в групі.
Почнемо, як завжди, з прийняття, а точніше – уточнення, правил роботи в нашій групі на сьогоднішньому занятті. А саме:
ü    активність;
ü    правило «піднятої руки»;
ü    говори «тут і зараз»;
ü    доброзичлива, відкрита атмосфера;
ü    не критикуй!
ü    вимкнений мобільний телефон.
3.              Очікування учнів.  Вправа «Дерево емоцій»
Мета: визначити очікування, з якими учасники тренінгу прийшли на заняття.
На паперових «яблучках» учні записують свої сподівання, надії, очікування від тренінгу і по черзі клеять їх на дерево, намальоване на ватмані.
4.              Знайомство учасників. Вправа «Заява»
Мета: самопізнання і самовираження за допомогою метафоричних засобів.
Учням по черзі необхідно заявити про себе: це може бути оголошення в газеті або усне повідомлення у вигляді реклами.
5.              Вправа «Циферблат життя»
Обладнання: циферблати годинника, вирізані з паперу.
А зараз пропоную помалювати. На отриманих вами паперових циферблатах напишіть цифри, які позначатимуть не час, а роки вашого життя. Спочатку ми народились – ставимо цифру «0», потім росли, дорослішали – стрілка рухалась від цифри до цифри і зараз зупинилася на позначці, рівній вашому нинішньому віку. Малюємо далі стільки позначок, скільки б хотіли років прожити. Проте не забувайте, що дуже головне не скільки ти прожив, а як ти це зробив. Якими ви бачите себе чере 5 та 10 років? Продовжить фразу «Через 5(10) років я хочу бути…» Відповіді запишіть на зворотній стороні годинника. Отже, у кого які плани на майбутнє?
Учні зачитують свої варіанти.
6.              Килим ідей «Кроки до успіху»
Мета: навчити учнів конкретних прийомів для успішної діяльності.
Психолог пропонує об’єднатися дітям в чотири групи «Південь», «Північ», «Захід», «Схід». Кожна група записати свої ідеї стосовно питання: «Що ж допомагає досягнути успіху в житті?»
По закінченню вправи - захист роботі та обговорення результатів.
7.              Вправа-енергізатор «Аукціон»
Мета: навчити робити правильний вибір, розпоряджатися своїм життям, часом, енергією, можливостями.
Обладнання: слайди з відповідними лотами, «у.о.»
 В попередній вправі ми з вами спробували визначити, що треба робити та дотримуватись для того, щоб досягти в житті успіху. Проте не варто забувати про те, що дуже часто на нашому життєвому шляху зустрічаються альтернативи, серед яких ми повинні зробити вибір і, бажано, правильний. Тому переходимо до наступної вправи-енергізатора – «Аукціон».
Кожен із учасників отримує по 18 у.о. Чому 18? Відповім: «Це вік повної самостійності особистості». І, як юнак може розпоряджатися своїм вибором, так і я даю вам змогу витрачати ці у.о. на те, що вам більш до вподоби. Отже, перед вами поставлена задача: «Витратити, або заощадити». Але пам’ятайте, перш ніж зробити свій вибір, двічі подумайте, проте і «задніх пасти» не треба, ви можете залишитись ні з чим. До вашої уваги 10 пар лотів.

1-а пара
Гарний, просторий будинок
(1 у.о)
Нова суперсучасна модель авто
(1 у.о)
2-а пара
Повністю оплачений
відпочинок будь-де на двох
(2 у.о)
Повна гарантія того, що ви з майбутнім
чоловіком/дружиною проживете
щасливо все життя(2 у.о)
3-а пара
Ви станете популярним у вашій компанії протягом двох років
(2 у.о)
Один справжній друг на все
життя (2 у.о)

4-а пара
Хороша освіта (2 у.о)
Прибутковий бізнес (2 у.о)
5-а пара
Здорова сімя (3 у.о)
Всесвітня слава (3 у.о)
6-а пара
Змінити будь-яку рису вашої зовнішності (1 у.о)
Бути все життя задоволеним
собою (2 у.о)
7-а пара
Можливість робити все,
що забажаєте і коли забажаєте протягом 5 років (2 у.о)
Пошана і любов до вас тих,
кого ви цінуєте (2 у.о)

8-а пара
Чиста совість (2 у.о)

Вміння досягати успіху в усьому,
чого бажаєте (2 у.о)
9-а пара
Диво,здійснене заради людини, яку кохаєте (2 у.о)
Можливість знову пережити
будь-які події минулого(2 у.о)


10-а пара
Сім додаткових років життя
(3 у.о)

Безболісна швидка смерть, коли
прийде час (3 у.о)


- А тепер скажіть мені, будь ласка, чи шкода вам того, чого не придбали?
- Чи хотіли ви щось змінити?
Можете зробити наступний висновок: не треба поспішати з передчасними діями, проте, в той же час, не треба зволікати.
8.              Вправа «Скріпа»
Мета: показати наглядно наслідки неправильних рішень, дати зрозуміти можливість почати все спочатку.
Обладнання: скріпа на кожного учасника тренінгу.
Всі ми знаємо, що наші вчинки тією чи іншою мірою впливають та змінюють нас. А от яким чином і в який бік залежить від самих нас.  Все це можна сказати про вплив нашої поведінки та способу життя та здоров’я. Яким чином приходять ці зміни я наглядно продемонструю вам за допомогою справи «Скріпа».
Кожному з вас надано звичайну канцелярську скріпку, у вас 10 секунд для того, щоб розігнути її та зробити якомога рівнішою. Продемонструємо результати, усі справились, молодці. Проте розслаблятися ще зарано. Я пропоную вам за той же період часу – 10 секунд – відновити скріпку і надати їй вихідну позицію та попередньому вигляду. Тепер подивимось, у кого це вийшло найбільш вдало.
А зараз пропоную відповісти на запитання:
- Чи можна сказати, що скріпи виглядають так само, як і на початку вправи?
- Що важче розгинати чи розгинати скріпку?
- Чому навчає нас приклад зі скріпкою?
Кожне рішення,  яке приймаємо в житті, так чи інакше змінює нас. Незважаючи на попередні помилки, ми вже сьогодні маємо змогу розпочати все спочатку, та жити за іншими правилами.
9.              Очікування. Вправа «Дерево емоцій»
Мета: визначити емоційний стан учасників наприкінці тренінгу.
Кожен учасник заняття підходить до свого стікера-«яблучка», що розташоване на дереві, зачитує свої очікування, які були записані на початку тренінгу. Якщо побажання справдилися, психолог замінює стікер на справжнє яблуко та вручає його учню.
10.           Підбиття підсумків. Вправа-гармонія  «Жовта валіза»
Мета: одержання зворотного зв’язку від групи, підвищення само оцінювання, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині.
Обладнання: валіза, намальована на папері жовтого кольору.
От і наближається до логічного завершення наше тренінгове заняття.  Я дякую всім за те, що були активними, були цікавими та захоплюючими. І на останок в нас лишилася маленька вправа – гармонія, яка носить назву «Жовта валіза». Чому жовта? Жовтий – колір сонця, позитивного настрою та відмінного  самопочуття. І саме в цю, наповнену приємними почуттями валізу, ми з вами поскидаємо все, що знадобиться нам потому. А щоб згадувати нашу зустріч було приємно, давайте кожному в його валізу напишемо теплі побажання.
Наприкінці нашої зустрічі, мені хотілося б згадати один крилатий латинський вираз: «Я зробив усе, що міг, нехай, хто може, зробить краще». Нехай це стане кредо вашого життя і керівництвом до щасливого майбутнього.
Я дякую вам всім за увагу та співпрацю. Впевнена, що всі ми сьогодні заслуговуємо на гучні дружні оплески.

ЗАНЯТТЯ №9
Як і чим «годувати» мозок?

Часто ми навіть не усвідомлюємо, наскільки сильним є навантаження на мозок. Він постійно «перебуває в тонусі», генеруючи нескінченний потік думок. І не відпочиває навіть під час сну, в цей час лише знижується активність. Тому людина бачить різні сновидіння, які можуть переплітатися з реальними життєвими подіями або здаватися незнайомими, продукуватися підсвідомістю. Навіть перебуваючи у фазі глибокого сну, людина продовжує думати і, можливо, навіть приймати важливі рішення. Адже не дарма народна мудрість говорить про те, що ранок мудріший вечора.
Діяльність мозку здійснюється безперервно. Мозок можна порівняти з персональним комп’ютером, куди закладені всі операційні програми та системи, яким підпорядкована і від яких залежить робота всього організму.
Постійні стреси, незбалансоване харчування, неповноцінний відпочинок, щоденні зусилля, спрямовані на вирішення різнопланових завдань і непростих життєвих ситуацій, виснажують здоров’я головного мозку. Тому важливо навчитися правильно «годувати» центральний орган нервової системи.
Стан здоров’я головного мозку можна підтримувати повноцінним харчуванням, яке не тільки забезпечить його ефективну роботу, але й профілактику захворювань головного мозку і процесів старіння, зокрема – зниження розумової діяльності.
Які ж продукти повинні бути у складі щоденного меню, щоб забезпечити повноцінне живлення клітин головного мозку?
Для цього необхідні: білки, поліненасичені жири, вуглеводи, вітамінно-мінеральний комплекс, амінокислоти, антиоксиданти та інші речовини, що поліпшують роботу мозку і постачають йому енергію.
Для повноцінної роботи головного мозку і гарної пам’яті необхідні:
  Риба жирних сортів (лосось, тунець, форель, скумбрія) містить поліненасичені жирні кислоти. Використовуючи ці інгредієнти, організм виробляє мієлін – речовину, яка бере участь у процесі передачі інформації клітин мозку. У рибі міститься фосфор і йод, недолік яких може провокувати гальмування розумової діяльності. Включаючи в раціон рибу, можна позитивно впливати на роботу судин головного мозку, підвищити швидкість реакції і функціонування всього організму. Тому 1-2 рази на тиждень необхідно включати рибні страви. Не менш цінні, ніж риба є морепродукти: устриці багаті залізом, креветки – йодом, мідії – цинком. Ці поживні речовини потрібні для концентрації уваги і регулювання роботи щитовидної залози, недолік гормонів якої може спровокувати погіршення пам’яті.
Крім того, жирні кислоти Омега-3 входять і до складу волоських горіхів, лляного насіння і оливкового масла. Горіхи підвищують рівень серотоніну – речовини, що допомагає боротися з депресією. Також в них міститься лецитин, що поліпшує роботу мозку і активізує пам’ять.
  Для нейтралізації дії вільних радикалів, які можуть провокувати «згасання» нервових клітин, корисні продукти, що містять антиоксиданти. Особливо багаті ними квасоля, чорна смородина, солодкий перець, суниця, листова капуста, брокколі, журавлина, чорнослив, малина, полуниця і сливи.
  Какао  покращує кровообіг, а гарячий шоколад містить компонент, що допомагає виробляти гормон задоволення і гарного настрою. Тому чашка гарячого кавово-шоколадного напою не тільки забезпечить радісний настрій на весь день, а і зарядить позитивною енергією нервові клітини, які, як відомо, треба берегти.
  Гіркий шоколад  містить в собі магній – мікроелемент, необхідний для нормальної роботи пам’яті.
  Мозок потребує і білкових продуктів. М’ясо – незамінний інгредієнт для поліпшення пам’яті. Куряче м’ясо містить велику кількість вітамінів групи В, які сприяють білковому обміну в організмі і необхідні для нормалізації роботи нервової системи. Щоб їжа для мозку приносила максимум користі, віддавайте перевагу дієтичному м’ясу курячої грудки. Яловичина постачає в організм залізо, яке покращує пам’ять.
  Позитивний вплив на роботу головного органу центральної нервової системи надають і овочі. Цибуля і часник не тільки від застуди захищають, а і покращують кровообіг, пам’ять, уповільнюють вікові зміни в корі головного мозку. Помідори містять велику кількість антиоксидантів, які виводять з організму вільні радикали, здатні пошкодити нейрони – основні структурні і функціональні елементи нервової системи. Зелені листові овочі (капуста, шпинат) точніше вітаміни В6, В12, фолієва кислота і цинк, що  містяться в даних продуктах позитивно впливають на роботу пам’яті.
  Яблука – зміцнюють і оздоровлюють судини головного мозку, підвищують їх еластичність і перешкоджають утворенню кров’яних згустків, які можуть ставати причиною появи холестеринових бляшок.
  Ягоди покращують пам’ять і сприяють швидкому запам’ятовуванню інформації. Так, чорниця тренує навички засвоєння нової інформації, лохина захищає клітини головного мозку від негативного впливу вільних радикалів, виноград сприяє кращому кровообігу, чорна смородина підвищує розумові здібності. Такі ягоди як полуниця, суниця, журавлина містять улюблені для мозку «ласощі» – фруктозу, яка активує розумову діяльність.
  Цитрусові, особливо лимони, багаті вітаміном С, допомагають мозку приймати, переробляти і засвоювати великі обсяги інформації. До того ж, лимон – вірний помічник у підтримці психічного здоров’я: вже через годину після надходження в організм лимонного соку, виробляються спеціальні речовини, що стимулюють роботу мозку, концентрацію уваги і поліпшення настрою.
  Ківі також «постачає» вітамін С – цей потужний антиоксидант захищає мозок від вільних радикалів, які можуть погіршувати можливості пам’яті і в цілому негативно впливати на розумову діяльність.
  Банани постачають необхідні для головного мозку глюкозу і вітаміни В1, В2. У свою чергу, глюкоза є «паливом» для розуму. Особливо це важливо для людей, що займаються діяльністю, пов’язаною зі значними розумовими навантаженнями. Найпростіший і швидкий спосіб «підзарядити» мозок – це з’їсти солодке. З цим завданням відмінно впораються банани, які і мозок підзарядять, і серцевий м’яз зміцнять. Корисним джерелом глюкози є і мед. Рослинними джерелами глюкози є картопля, буряк, морква, бобові (квасоля, горох, сочевиця).
  Морква запобігає передчасному старінню клітин мозку завдяки бета-каротину, який захищає нейрони від руйнування.
  Буряк сприяє поліпшенню настрою, гарного самопочуття, швидкості реакції і здатності концентрувати увагу.
  Крім їжі, необхідно дбати і про дотримання питного режиму, адже мозок на 75% складається саме з води. Вода бере участь у всіх процесах життєдіяльності організму: регулює температуру тіла, зволожує повітря, допомагає засвоювати живильні речовини, виконує захисну функцію органів, тому дуже важливо стежити за дотриманням водного балансу в організмі.
Якщо об’єднати всі продукти, які позитивно впливають на роботу мозку за принципом їх функціонального впливу, можна виділити 3 групи:
І група: продукти – джерела енергії для мозку (фрукти, ягоди, деякі овочі, білкові продукти).
II група: продукти, що активують роботу головного мозку і відповідають за правильне функціонування всіх його відділів, об’єднує в собі наступні продукти: рибу, морську капусту, банани, цибулю, часник, какао, гарячий шоколад та ін.
III група: продукти, дія яких спрямована на боротьбу з втомою, включає горіхи, м’ясо, різні каші, житній хліб та інші продукти, що містять вітаміни групи В, які нормалізують роботу нервової, м’язової та серцево-судинної систем.
Функціонування мозку безпосередньо залежить від харчування. Вибравши правильні продукти, можна забезпечити клітини мозку необхідними поживними речовинами, забезпечити його здоров’я та повноцінну роботу до глибокої старості.
Науково доведено, що надмірна вага негативно впливає на роботу мозку. Адже найнебезпечніший вид жиру – це вісцеральний, який обволікає внутрішні органи, перешкоджаючи їх нормальній роботі, що провокує збої в роботі центральної нервової системи. Так, кожен зайвий кілограм погіршує пам’ять і знижує якість розумового процесу.
Отже, дотримуватися здорового раціону варто не тільки заради стрункої фігури, а й для ясності розуму.



ЗАНЯТТЯ №10
Готуємося до ЗНО (ДПА). Профілактика стресів
(заняття з елементами тренінгу)

Мета: підтримка випускників у процесі підготовки до участі в ЗНО; ознайомлення випускників із сутністю поняття «стрес» та його впливом на організм та психіку людини, ознайомлення із способами протистояння диструктивному впливу стресу та формування умінь керувати стресовою ситуацією
Людина розумом може і повинна
позбутися того, що її турбує.
Л. Толстой
Зміни ставлення до речей,
що хвилюють тебе — і ти
убезпечиш себе від них.
Марк Аврелій
Завдання:
ü  ознайомити учнів із механізмом виникнення та перебігу стресу;
ü  сформувати первинні навички адекватної реакції на стресори;
ü  допомогти всім учасникам ЗНО виробити уміння протистояти, послабити стресові переживання;
ü  формувати навички подолання негативних емоційних станів;
ü  формувати вміння направляти стресову ситуацію в конструктивне русло.
Інформаційне поле: стрес, стресор, евстрес, дистрес, адаптивність, адаптація, дезадаптація, стресостійкість.
Цільова група: випускники, які бажають взяти участь у зовнішньому незалежному оцінюванні.
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.
Перебіг заняття
І. Мотивація діяльності учнів
Психолог. Для більшості учнів — випускників школи зовнішнє незалежне оцінювання є серйозним і різноплановим випробуванням.
Звісно, під час підготовки та складання іспитів учню потрібні знання з певних предметів. Саме вони є запорукою високої оцінки. Однак важлива і психічна готовність, тобто вміння грамотно викласти свою думку на письмі, опанувати себе в екстремальних ситуаціях, гідно виходити зі складного становища. Дехто має такі навички, але все ж більшість учнів відчуває непереборний страх перед іспитом, самою атмосферою, в якій він відбувається, і виникає стрес. Як же з ним справитися?
На сьогоднішньому занятті ми ознайомимось із механізмом виникнення та перебігу стресу, сприятимемо виробленню уміння протистояти стресу, будемо формувати вміння направляти стресову ситуацію в конструктивне русло, вчитися долати негативні емоційні стани.
ІІ. Основна частина
1.    Вправа «Тепло моїх долонь»
Мета: сприяти встановленню контакту між учасниками тренінгу, налаштувати на роботу в групі.
Учні вітаються по колу один з одним, потискуючи обидві руки і промовляють: «Нехай тепло моїх долонь тебе зігріє у скрутну годину».
2.    Очікування «Вхідний квиток»
Учні отримують кольоровий стікер — вхідний квиток, на якому записують свої очікування від заняття.
3.    Вправа «Я переживаю стрес, коли…»
Мета: привернути увагу випускників до свого внутрішнього
стану, з’ясувати головні стресори випускників школи.
По колу слід продовжити речення «Я переживаю стрес, коли…»
Рефлексія. Стреси, які виникають у житті, можна уявити як коридори, якими треба пройти: швидше, повільніше, важче чи легше, однак пройти їх усе одно доведеться.
Цитата: «Ми не можемо уникнути стресу, але можемо його використовувати».
— Як саме?
4.    Інформаційне повідомлення
Що ви знаєте про стрес?
Стрес — це сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів (стресорів). Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції і почуття. Стресорами, тобто факторами, які викликають стрес, можуть бути різноманітні життєві ситуації: виступ перед незнайомою аудиторією, відвідування стоматолога, участь у конкурсі тощо. Для більшості випускників школи стресором завжди були випускні іспити, а в останні роки — зовнішнє незалежне оцінювання.
Який механізм виникнення стресу?
Інформація щодо тривоги через органи почуттів надходить у мозок. Потім через нервові закінчення передається до щитовидної залози. Отримавши сигнал тривоги, цей орган негайно викидає в кров значну кількість «бойових гормонів» — адреналіну, що розноситься по всьому тілу. Відбувається перекачування крові: вона переміщується туди, де найбільше необхідна для відповідних дій. З мозку надалі надходять сигнали — наростає психічна напруга, підсилюється увага, здійснюється підготовка до дії. Усе це відбувається блискавично — напруга, а звідси і стрес, наростають із дивовижною швидкістю. Адреналін прискорює пульс і дихання, підвищує кров’яний тиск. І якщо людина не використовує запас енергії, що утворився, то це призводить до виникнення психосоматичних захворювань (бронхіальна астма, язва, гіпертонія, хвороби серця, погіршення пам’яті, послаблення імунітету).
Чи потрібен стрес людині?
Стрес (тиск, натиск) — це стан напруження, який виникає внаслідок дії сильного подразника незвичайної ситуації. Стрес необхідний у житті людини. Він допомагає пристосуватися до нових умов, впливає на працездатність, творчість, навчає нас долати перешкоди на життєвому шляху, мобілізувати власні сили й ставати впевненими в собі. Але водночас стрес, якщо він діє довго, може стати руйнівним для людини, від нього потерпають найслабші органи. Отже, як бачите, стрес є позитивним і негативним.
У яких випадках стрес буває конструктивним, а в яких — деструктивним? Які бувають види стресу?
Залежно від подразника, який діє на людину, розрізняють два види стресу:
ü    дистрес — дія негативних емоцій у ситуаціях горя, нещастя, хвороби, що знижує опірність організму до несприятливих чинників середовища, виснажує людину, заважає їй мобілізуватися;
ü    евстрес — дія позитивних емоцій, натхнення, творчого осяяння, кохання, коли за плечима ніби крила виростають.
Періодичні емоційні стреси корисні для організму: вони позитивно впливають на зовнішній вигляд, мобілізують сили й розумові здібності. На відміну від дистресу, евстрес мобілізує, активізує, підвищує тонус. Але від дистресу потрібно терміново рятуватися, поки він не встиг втрутитися у ваше життя, здоров’я, кар’єру. Тобто стрес має позитивні і негативні сторони.
Жити і працювати чи навчатися взагалі без стресу неможливо, та й шкідливо. Під дією нега- тивних факторів включаються захисні механізми організму, які ми повинні навчитися направляти в конструктивне русло. Тобто маємо згадати те, що вчили перед іспитами.
Цитата: «Зміни ставлення до речей, що хвилюють нас, і ти убезпечиш себе від них». Тобто від хвилювань, негативних очікувань.
Рефлексія. Стреси, які виникають у житті, можна уявити як коридори, якими треба пройти: швидше, повільніше, важче чи легше, однак про-
йти їх усе одно доведеться.
5.    Вправа «Склянка»
Мета: вироблення психотехнік видозміни, послаблення стресових переживань.
Дорослий бере в руку пластикову склянку і говорить: «Уявіть, що в цю склянку ви можете вкласти свої найпотаємніші думки, почуття, яких ви хочете позбутися». Дорослий по черзі підходить до кожного випускника, щоб він «вклав» до склянки свій «внесок». На завершення тренер,піднявши склянку для огляду всім, промовляє: «Ви дійсно хочете позбутися того, що ми зібрали разом у склянці?» Після ствердної відповіді несподівано дорослий зминає пластикову склянку. Усі мають сказати твердо і впевнено «так».
Рефлексія
ü ŠŠЯке відчуття у вас виникло після завершення вправи?
ü ŠŠЧи можна даний прийом використовувати під час емоційних переживань?
6.    Інформаційне повідомлення
У стимулах, що викликають стрес, психічне рішуче превалює над тілесним. І якщо стрес може бути і корисним, і руйнівним, то чому ми не може мо нівелювати руйнівну складову й підсилювати конструктивну складову? Людина як істота розумна здатна до таких видозмін. Її лише необхідно озброїти знаннями, механізмами, як ефективно це зробити. ЗНО для вас може бути серйозним випро буванням на стресостійкість.
7.    Робота в групах
Мета: сформувати в учнів позитивний настрій на участь у зовнішньому незалежному оцінюванні, віднайти переваги незалежного тестування над екзаменами.
Одна група називає позитивні сторони ЗНО, друга — негативні. Об’єднання в групи за «+», «–».
Кожен охочий підходить до мікрофона (можна імпровізованого) і називає переваги чи негативні сторони ЗНО.
Рефлексія
ü Чого більше: позитиву чи негативу в запровадженні зовнішнього незалежного оцінювання?
ü Чи відчуваєте страх і невпевненість перед майбутніми випробуваннями?
8.    Вправа «Дерево»
Мета: зняти психоемоційне напруження, зміцнити у випускників упевненість у власних силах.
Випускники стають у коло на певній відстані один від одного. Кожен з учасників сильно натискає п’ятами на підлогу, руки стискує в кулаки, міцно зціпивши зуби. Тренер говорить, звертаючись до кожного: «Ви — міцне дерево з сильним корінням. У складних життєвих ситуаціях згадайте, що ви — сильне і могутнє дерево, скажіть собі, що буря мине, а потім обов’язково вигляне сонечко, зігріє вас теплом, і все буде добре». Умовно намалюйте свою впевненість. Можливо, згадавши цей малюнок, ви відчуєте нові сили в собі.
ІІІ. Підбиття підсумків
1.    Вправа «Вихідний квиток»
Мета: виявити, наскільки успішно реалізовано очікування випускників від заняття.
ü    Кожен учень на своїй картці очікувань записує, на який відсоток (у межах 100 %) виправдались його очікування.
ü    Якщо ти думаєш, що програєш, то програєш.
ü    Якщо ти думаєш, що не зможеш, то не зможеш.
ü    Якщо ти хочеш, але боїшся, то не досягнеш мети.
ü    Якщо ти чекаєш на невдачу, вона прийде до тебе.
ü    Успіх завжди з тим, хто його прагне.
ü    Справжній двобій відбувається у твоєму розумі.
ü    Якщо ти думаєш про перемогу, то переможеш.
ü    Повір у себе, щоб виграти.
2.    Вправа-проект «Чинники душевної рівноваги» для домашнього опрацювання.
Мета: розвиток групової згуртованості.
Кожна з груп повинна написати і презентувати проект: «Як зберегти душевну рівновагу в стресовій ситуації».
ü ŠŠ Чи можна ваш проект втілити у життя?
ŠŠ Що ви хотіли б змінити від сьогодні?

Немає коментарів:

Дописати коментар